اسیر آزاد شده فلسطینی و هم‌سلولی سابق یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس در نوار غزه فاش کرد که او پیش از آزادی‌اش از زندان تعهد داد که تمامی اسرا را آزاد کند.

یحیی السنوار

به گزارش همشهری آنلاین، «نبیه عواضه» اسیر آزاد شده فلسطینی و هم‌سلولی سابق یحیی السنوار در زندان مرکزی عسقلان در گفتگو با روزنامه «الوطن» اظهار کرد که او ۱۳ سال قبل شب آزادی‌اش از زندان در چارچوب قرارداد «وفاداری به آزادگان» با صدای بلند گفت: اگر شما را آزاد نکنم السنوار نیستم.

عواضه در ادامه گفت که السنوار با اسرا مهربان و در برابر زندانبان‌های صهیونیست محکم بود.

او افزود: در طول تنظیم قرارداد وفاداری به آزادگان، محمد السنوار، برادر او مسوول تهیه لیست اسامی اسرایی بود که در ادامه آزاد شدند، السنوار از برادرش خواست که این لیست شامل اسرای سایر گروه‌های فلسطینی همانند جنبش فتح، جهاد اسلامی و جبهه آزادی‌بخش مردمی باشد و تنها محدود به اعضای جنبش حماس نباشد.

السنوار پس از آزادی‌اش از زندان در جنبش حماس مسوول پرونده اسرا شد و توانست طی ده‌ها عملیات نظامی چهار سرباز اسرائیلی را به اسارت درآورد که دو تن از آنها در جریان جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ اسیر شدند.

او پس از آنکه در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار رئیس جنبش حماس شد، و چهار سال بعد نیز دوباره انتخاب شد، مذاکرات برای آزادی این چهار اسیر اسرائیلی با امید دستیابی به قرارداد جدیدی همانند قرارداد وفاداری به آزادگان ادامه یافت.

در دسامبر ۲۰۲۲ السنوار به شکست مذاکرات با طرف اسرائیلی برای آزاد کردن این چهار اسیر صهیونیست در مقابل خالی کردن زندان‌های این رژیم از اسرای فلسطینی اشاره و تلاش کرد پیش از اینکه این پرونده برای همیشه بسته شود، مهلت دیگری به آنها بدهد اما در نهایت مذاکرات متوقف شد.

گروه‌های فلسطینی هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات طوفان الاقصی را اجرا و حمله زمینی، دریایی و هوایی را علیه شهرک‌های غلاف غزه آغاز کرده و حدود ۲۳۰ صهیونیست را به اسارت خود درآوردند در مقابل رژیم صهیونیستی حملاتی را علیه نوار غزه آغاز کرد که تا امروز ادامه دارد.

در طول ۱۰ ماه گذشته یحیی السنوار که محکومیت‌هایش به حدود ۴۵۰ سال می‌رسد، چهره شماره یک تحت تعقیب رژیم صهیونیستی بوده است.

کد خبر 865873
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha